Totaal verbijsterd was ik, toen ik het voor het eerst zag. Hoe kon dit mogelijk zijn? Was het soms een grap? Ik knipperde een paar keer met mijn ogen, maar nee, het was echt zo…
Ik smeet mijn boek dicht en begon ijverig na te denken. Wat bezielde de mens om zo te denken over onze Piet, ons jaarlijkse plezier? Volgens het artikel was de reden dat Zwarte Piet weg moest de discriminatie van gekleurde mensen. Discriminatie? Naar mijn mening is het juist discriminatie als we ze uitsluiten van ons Sinterklaasfeest. Het raarste is nog dat er over het ontstaan van Zwarte Piet nog onduidelijkheid is. Hoe kan men dan zo zeker zeggen dat het discriminatie is? Alleen nog blanke Pieten, ik kan het me niet eens voorstellen. Al snel verscheen er een glimlach op mijn gezicht. Hoe zou men hebben gereageerd als een stel blanken begon te rellen dat ze het absurd vonden dat Zwarte Piet geen blanke is? Dat zij zich gediscrimineerd voelen omdat Zwarte Piet enkel gekleurd mag zijn? Waarschijnlijk waren ze vierkant uitgelachen.

Op social media was het dan ook meteen groot nieuws. Zwarte Piet werd misschien vervangen. Ik werd al snel uitgenodigd om de Pietitie op Facebook te tekenen en als groot liefhebber van Sinterklaas deed ik dit natuurlijk direct. Ik kon het nog steeds niet loslaten.Die arme Zwarte Piet.
Hetgeen dat me het meest dwars zit is het verbreken van de traditie. Hoe wil je als ouder aan je kind gaan uitleggen dat Zwarte Piet nu blank is? Nu zien ze dus helemaal snel dat het gewoon de buurman is. De afschaffing van Zwarte Piet is misschien wel de eerste stap naar de afschaffing van Sinterklaas. Want ja, waarom moet Sinterklaas een man zijn? Ik denk dat ik morgen maar eens rond ga rennen door Enschede met een spandoek in mijn handen met daarop 'Emancipatie! Sint moet vrouw kunnen zijn!' Zeg nou zelf, dat is toch te gek voor woorden.
Zwarte Piet is misschien voor het laatst.Jaren traditie, plezier voor jong en oud en een typisch Nederlands feest, Sinterklaas, maar volgende keer misschien zonder Zwarte Piet. Kun jij het je voorstellen? Ik absoluut niet. Als klein kind was ik al dol op deze vertoning, ja lieve Zwarte Piet. Maar nu ga je ons misschien verlaten. Bovenaan mijn verlanglijstje schrijf ik dan ook: 'Zwarte Piet'.



Leave a Reply.