Schrijver, columnist en DWDD-huisdichter Nico Dijkshoorn heeft zijn Twitter-acount opgeheven na kritiek op een tweet over Nelson Mandela: ‘En nu maar wachten op de 300.000 mensen die precies dezelfde grap gaan maken: hoofdpiet is dood’.
Velen begrepen de tweet niet en riepen Dijkshoorn, gevolgd door meer dan 262.000 twitteraars, ter verantwoording. Tot ongenoegen van de dichter:

“Het is mijn lot, 250.000 gekken in mijn nek op twitter. Ik vestig juist de aandacht op gekken die de Hoofdpietgrap maken. Geen fantasie.”

Voordat hij zijn Twitteraccount ophief, kondigde Dijkshoorn een grote schoonmaak onder zijn volgers aan:

“Iedereen die dacht dat ik de grap zelf maakte ga ik nu de tiefus blokken. Heerlijk. Grote opruiming. Op naar de 4000 volgers.”

Slechte grap om alle gekken voor te zijn Dijkshoorn zegt de grap zelf ook slecht te vinden. Hij plaatste de tweet, zo schrijft hij op zijn weblog, juist om het gras voor de voeten van ‘gekken’ weg te maaien.

“Thuis las ik op Twitter dat Nelson Mandela was overleden en ik zocht op zijn naam. Ik zag minimaal dertig keer de voor de hand liggende grap ‘Hoofdpiet is dood’ voorbijkomen. Zo maken wij grappen in Nederland. Zouteloos. Ik zei daar iets van op Twitter en daarna dachten 250.000 gekken dat ik de grap zelf maakte. Kortom, het is wel even genoeg geweest. Twitter was ooit iets nieuws. Spannend. Nu is het de zoveelste chatbox vol anonieme schreeuwers. Ik ga het eens anders doen. Meer schrijven op deze site. Voor iedereen die mij volgde en daar plezier aan beleefde: dank jullie wel.”

John de Laet, een bestuurder van GroenLinks in Amsterdam-West, maakte de grap gisteravond op Twitter:


itisi1958 John. de Laet Zeg! Interesseert het iemand nu nog of de loting voor #wk2014 morgen eerlijk verloopt? Na de dood van de hoofdpiet. #dtv 16 uur geleden De Laet heeft inmiddels zijn excuses aangeboden voor de tweet:


itisi1958 John. de Laet @DlJKSHOORN Vergelijking was/is ongelukkig. Tweet bedoeld om voorrang verslag wéér proefloting te kritiseren. Excuus aan wie ik gekwetst heb 6 uur geleden hier onder is de oorspronkelijke, en inmiddels dus verwijderde, tweet van Dijkshoorn te zien. Samen met enkele reacties van de dichter.
Nieuws: Nico Dijkshoorn blockt zich de tiefus nadat mensen grap over Mandela-grap niet snappen en heft twitteraccount op

Laten we het ook een keer opnemen voor Nico Dijkshoorn. Hij twitterde het bovenstaande bericht waarin hij juist de domme grappen naar aanleiding van het overlijden Nelson Mandela aan de kaak stelde. Veel volgers snapten echter niet wat hij bedoelde. Of ze werden kwaad of ze complimenteerden Dijkshoorn ‘super humor. Ben blij dat iemand het nog aandurft om te maken. Uitstervend ras vrees ik.’ Dijkshoorn is niet geamuseerd: ‘Het is mijn lot, 250.000 gekken in mijn nek op twitter. Ik vestig juist de de aandacht op gekken die de Hoofdpietgrap maken. Geen fantasie.’ en ‘Iedereen die dacht dat ik de grap zelf maakte ga ik nu de tiefus blokken. Heerlijk. Grote opruiming. Op naar de 4000 volgers.’

UPDATE: Zoals het er nu naar uitziet heeft Dijkshoorn zijn hele twitteraccount opgeheven.




Leave a Reply.