Nederland komt In Opstand, als het aan de mensen en groepen ligt die oproepen om op 7 maart in actie te komen tegen regering en tegen EU. Goeie zaak? Op zich wel, want voor verontwaardiging is veel reden. Maar de opstandigheid krijgt op veel te veel plekken een rechtse tot uiterst rechtse draai.

Die rechtse draai is nadrukkelijk niet de bedoeling van een groep als Landelijke Demonstratie 2013, die op hun site initiatiefnemer Jerry Agema aan het woord laten en de actie promoten. En op de oproep Truckersactie 7 maart 2014  is de sfeer niet akelig, men is er vooral praktisch bezig. Men wil een eerlijke actie, ongebonden aan politieke richtingen, maar nadrukkelijk ook niet aan (uiterst) rechts gekoppeld. Het feit dat Landelijke Demonstratie 2013 zich op haar Facebookpagina duidelijk distantieert van de rechtse publicist Niemöller die 7 maart om eigen xenofobe redenen promoot, is daar een teken van. Maar het gebeurt op allerlei plaatsen helaas wel, die rechtse draai. Het heeft op de meeste plaatsen de overhand, als we op internetpubliciteit afgaan. Een onfrisse duik in het modderbad dat vooral op Facebook te vinden is, maakt veel duidelijk in een zee van onduidelijkheid.

Ik ga als volgt te werk. Ik bekijk een Facebookpagina, en maak er een paar algemene opmerkingen over. Ik wijs relevante, naar rechts en naar xenofobie riekende stukken aan. Daarbij beperk ik me tot wat de pagina zelf plaatst of zegt. LEES HIER VERDER
jos van Veen
2/8/2014 09:02:48 pm

dit is een paradoxale campagnetekst voor eurofiele/ESM partijen

Reply



Leave a Reply.