Moet hij blijven of niet? En als hij blijft moet het dan in het geel, in het zwart of toch liever rood? Allemensen, er is wat afgeredeneerd in de afgelopen weken! Ik heb nog nooit zoveel over Sint en vooral Piet gelezen als de laatste maand. Wel slaaf, geen slaaf, wel racistisch, onzin, niet racistisch! Schoorsteenveger, slaaf, knecht, oer-heidens figuur dat al bestond voor de christelijke jaartelling, wat hebben we ons uitgeput om onze cultuur te verdedigen of juist niet. Je moet goed uitkijken in welke kringen je je begeeft voor je uit durft komen voor je mening. Ben je tegen Zwarte Piet, oei, pas op want je krijgt twee miljoen Piet-moet-blijven Nederlanders over je heen. Moet Piet blijven? Let op want de anti-Piet beweging is fel en niet gevoelig voor gezelligheidsargumenten. Koloniaal en racistisch is het, klaar!
Ik heb het gehad met de discussie. De situatie wordt me hier te gespannen. Onschuldige oudere, zwarte dametjes worden aangevallen als ze toevallig staan te demonstreren op het Malieveld. Na overleg met Rutte heb ik de VN gebeld. Rutte was het volkomen met me eens. ‘Dit is een situatie die om direct ingrijpen vraagt. We hebben allerlei problemen hier in ons land, economische vooral, maar we hoopten juist dat het Sinterklaasfeest een nieuwe impuls aan de economie zou geven. Daar komt nu niets van terecht. Persoonlijk vind ik Piet wel een leuke traditie maar zo gaat het niet meer’. Dat laatste heeft hij geheel voor eigen rekening gezegd, ik neem daar geen verantwoordelijkheid voor.

Bij de VN moest ik wel lang wachten. Ze hebben daar zo’n automatisch systeem met keuzenummers. Is er sprake van een levensbedreigende situatie, toets 1. Is er sprake van kinderarbeid of mishandeling, kies 2. Is er sprake van een verdenking van terrorisme, toets 3. Is er sprake van uitbuiting of onderdrukking, toets 4. Nou ja, er kwam van alles voorbij waarin ik echter het Zwarte Piet-probleem  toch niet helemaal herkende. Ik heb toen maar naar de afdeling voorlichting gevraagd. Ik had nog maar drie zinnen of zo gezegd of ze verbonden me al door met de afdeling Spoedeisende Zaken.

Na het hele verhaal aangehoord te hebben vond de mevrouw van Spoed dat er geen vergadering nodig was. Ze zou onmiddellijk een persbericht doen uitgaan om Nederland te wijzen op haar verantwoordelijkheid. Sint en Piet? Wat is dat voor onzinfeest? Waar halen jullie Nederlanders het vandaan? Een bisschop? Die cadeautjes uitdeelt? En een Zwarte Piet die daarbij helpt? Kom op,zeg! In de hele wereld nemen ze genoegen met Santa Claus en zijn rendieren, maar Nederland moet zo nodig een eigen feestje? Daar gaan we een eind aan maken. Ik probeerde nog te zeggen dat dat voor onze economie niet goed zou zijn, maar daar had ze geen boodschap aan. ‘Het gaat om het principe’.

Weest u dus voorbereid op een Europees Sint en Piet verbod. Heeft u toch wel zin om cadeautjes te kopen, dan kan dat voor kinderen van klanten van de Voedsel/Kledingbank. Die vieren al jaren geen Sint en Piet meer. En dan stimuleert u toch de economie nog wat. Is Rutte ook blij.




Leave a Reply.